dinsdag 2 september 2014

Mantelmama wordt zelfstandig

Wieg of ledikant? Op onze kamer slapen of niet? Kinderopvang of iets anders? Blijven werken of niet? Als je een zorgintensief kindje in je leven verwelkomt zijn deze keuzes soms best ingewikkeld. Er is ineens zoveel meer om rekening mee te houden. Kun je of wil je nog blijven werken is daarin een hele wezenlijke. Voor mijzelf was het antwoord op deze vraag: ja. Mits we voor Bommel natuurlijk goede voorzieningen konden treffen. Dat is gelukt. En nu wordt Mantelmama ook nog zelfstandig...


Iedereen maakt zijn eigen afweging als het om de zorg van je kinderen gaat. De een stopt met werken, de ander niet. Er is voor allebei wat te zeggen. Toen Fiene geboren was, heb ik een tijd zonder werk gezeten. Door deze ervaring heb ik geleerd dat ik een leukere Vera en Mama ben als ik werk. Op het moment dat Bommel geboren werd hadden wij alles al geregeld: inschrijving bij het kinderdagverblijf en de uren afgestemd met mijn werkgever. Na 2 weken werd alles anders. Toch heb ik uiteindelijk besloten dat ik weer wilde gaan werken. Zeker het 1e half jaar na Bommels thuiskomst uit het ziekenhuis, viel me dat soms erg zwaar. Regelmatig heb ik aan de ontbijttafel gezeten, me afvragend waarom ik in hemelsnaam ging werken. Gekkenwerk! Toch ben ik het blijven doen; met vallen en opstaan. Voor mij betekende het dat ik wat meer lucht & ruimte kreeg. Even weg. Even geen zorg. Ik kon wat afstand nemen om na mijn werkdag de zorg weer over te nemen van de KinderThuisZorg. 

Krachtig & Helder
Image credit: Elena Pimonova. 123RF
Iets meer dan een jaar geleden ben ik naast mijn baan begonnen met Mantelmama. Een fantastische uitlaatklep die me nieuwe energie gaf en nog steeds geeft. Toen is het zaadje al geplant: misschien begin ik nog eens voor mezelf...Toen er 2 columns bijkwamen ging het nog harder kriebelen. Ik bleek een passie te hebben waarvan ik het bestaan niet eens afwist: schrijven. Uiteindelijk volgde het bericht van mijn werkgever dat ik boventallig werd. Dit was het moment! Toeval bestaat niet, dacht ik. Als ik het nu niet doe... En toen is de bal echt gaan rollen. Met als resultaat: Krachtig & Helder. Mijn eigen onderneming op het gebied van schriftelijke communicatie en communicatie advies. Uiteraard heeft Mantelmama in deze onderneming ook een rol gekregen! 

Het begon met Mantelmama
Misschien vreemd dat ik hier een blog aan wijd?
Nou nee. Ten eerste is het (schaamteloos) 'pluggen' van je net-pas-startende-onderneming op je eigen blog natuurlijk nooit weg. De schoorsteen moet toch gaan roken; niet waar?! Maar ten tweede en dat is voor mij de voornaamste reden: Krachtig & Helder heeft bij Mantelmama zijn oorsprong. Hier op deze blog is het hele avontuur begonnen. Door de geboorte van Bommel hebben nog veel meer dingen het levenslicht gezien. Dat had ik nooit kunnen bedenken. Haar geboorte heeft me niet alleen het 2e mooiste persoontje van de hele wereld gegeven, maar ook: passie. Passie voor haar, passie voor ons gezin, passie voor onze nieuwe situatie en de passie om te schijven. Om bewustwording en begrip te creĆ«ren, herkenning te bieden en ervaringen en kennis met elkaar te delen. Om echt contact te hebben. 

Net als velen van jullie, weten wij als geen ander dat het leven te kwetsbaar en te kort is om niet af en toe in het diepe te springen en te gaan voor iets waar je hart ligt. Dat is wat ik nu doe. Mede dankzij jullie! Want: zonder jullie geen blog of column... Dus ben ik vol enthousiasme gesprongen op weg naar een nieuw en spannend avontuur!


Laat weten wat je van mijn blog vindt of deel jouw ervaring & plaats een reactie!
Volg Mantelmama ook op  


2 opmerkingen:

  1. Van je hart volgen krijg je nooit spijt. Ik hoop dit jaar af te studeren ondanks een zorgintensief kind en nog 3 min of meer gezonde zusjes. Ja het is pittig soms maar het geeft ook zoveel voldoening.

    BeantwoordenVerwijderen